tirsdag 14. januar 2014

Sjokolademuffins med sjokoladebiter


Snøen er endelig her, og vi skulle vært på aketur og prøvd skiene igjen. Men med to stappforkjøla og litt febervarme barn har det blitt full innedag på oss. Etter masse legobygging, putekrig, togkjøring og en haug med leste bøker sovnet begge mine to små i sengene sine. Da de våknet litt utpå ettermiddagen overasket jeg med nybakte sjokolademuffins. Store smil dukket fram og appetitten var tilbake. Spør du datteren min er dette "verdens goeste muffinser"!
 
Disse sjokolademuffinsene rørte jeg sammen i en fei. Man skal helst ikke røre så mye så det er ikke nødvendig å bruke en kjøkkenmaskin, bare en visp.



Elsker at muffinsene er fylt med biter av sjokolade. Det gjør at de blir skikkelig saftige. Jeg hadde rester av "Smelt" og en mørk 60% kokesjokolade i skapet og brukte en blanding. Vil du ha litt mindre smak av mørk sjokolade så kan du minske kakaomengden litt og bruke melkesjokoladebiter i stedet. Det gjør seg også med en kremostglasur på toppen om ønskelig.


Klare for å bli satt i ovnen!
Dette er en amerikansk oppskrift inspirert av en variant jeg fant på Det Søte Liv. Det skal være olje i og da er det viktig å bruke en som er nøytral (olivenolje har ingenting å gjøre her).


Muffinsene serveres aller helst litt lunkne med et glass melk til. Ellers så har du jo en god dessert hvis du serverer friske bær og litt vaniljeis ved siden av.

 
Ingredienser:
(18-20 små eller 12 store muffins) 
  • 4 dl mel
  • 2 dl sukker
  • 4 ts bakepulver
  • 0,5 ts salt
  • 1 dl kakao
  • 1 stort egg
  • 3 dl melk
  • 1 dl nøytral matolje 
  • 150 g sjokoladebiter
     
  •  
 Fremgangsmåte:
  1. Bland mel, sukker, bakepulver, salt og kakao godt sammen i en bakebolle. Pisk sammen egg, melk og matolje i en annen bolle. Ha så det våte i det tørre og rør raskt sammen til en jevn deig (ikke rør mer enn nødvendig for å få alt blandet).
  2. Sett papirformer i muffinsbrett og fordel deigen i formene så de blir ca 2/3 fulle. Dryss sjokoladedråper chips eller grovhakket kokesjokolade. (Det går også uten muffinsbrett til de små.)
  3. Stekes midt i ovnen ved 175°C i ca 15-18 min (sjekk med kakenål at de er gjennomstekte).

Ingen kommentarer: